BenefitsFeatures vs Benefits?

Vi som jobbar med Marknadsforing och Försäljning känner till begreppet USP (Unique Selling Point). Visst är det ytterst viktigt att kunna definiera detta om våra produkter/tjänster. Samtidigt är vi medvetna, de flesta av oss iaf, om att landskapet ändras ständigt och att det nämnda begreppet vanligen är starkt förankrat till Outbound Marketing där fokus ligger på säljarens perspektiv. I ett tidigare blogginlägg skrev jag lite mer om Outbound vs Inbound Marketing.  I en kundcentrerad och upplevelsebetonad ekonomi där fokus ligger på kundens perspektiv och dess behov av olika problemlösningar är det dags att omvärdera även terminologin och våra argument. Vi borde koncentrera oss mer på UPB istället (Unique Percieved Benefit), myntat av The Marketing Guild. Att paketera vårt budskap på ett attraktivt sätt innebär att lära oss prata ”kundens språk”. Kunderna är inte direkt intresserade av våra produkter – sådana oftast finns minst tiotals ute på marknaden, utan de är mest intresserade bl.a. av:

1. Vilka marknadsfördelar våra produkter/tjänster erbjuder vid en bra problemlösning.
2. Hur vi kan förbättra deras egna och deras kunders upplevelser
3. Hur vi gör tidsbesparingar eller enklare uttryckt – gör ekonomiska besparingar vilket ligger i grund och botten i varje verksamhet.

Har du dina egna exempel på hur ni jobbar för att uppnå detta?
Hur lyfter ni era produkters/tjänsters fördelar?

Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter, anknyt dig till mina kretsar på Google+  och till mitt kontaktnät på LinkedIn.