Först och främst vill jag säga att detta inlägg trots att det publiceras idag, den 1 april, är ingen hyllning av ett specifikt program eller app utan det innehåller några funderingar och mina egna erfarenheter av Evernote som jag använder som en väldigt förenklat variant av CRM system. Jag är medveten om att det finns där ute färdiga program med många funktioner och finesser men om du har en riktigt tajt budget och inte så stor kundstock kan du enkelt (och gratis!) ta del av möjligheterna som t.ex. Evernote (eller något annat liknande program) erbjuder. I och med att programmet synkas lätt på alla mina enheter – PC, Mac, smartphone eller tablett, kan jag alltid ha tillgång till informationen i form av anteckningar, bilder, kontaktinformation m.fl.

Jag börjar med att skapa enskilda mappar för kunder/kontakter där jag i realtid lägger all information/kommunikation. Jag kan även dela mappen men andra så alla får tillgång till informationen – precis som i ett dedikerat CRM system. Delningsmöjligheter finns det också gott om – mer om detta kan du hitta i användarboken. Det finns flera olika sätt att organisera informationen/anteckningarna så att du enkelt kan bläddra, söka eller ta fram information. En användbar funktion som jag själv tycker mycket om är etiketterna som gör det möjligt att på ett smidigt sätt gruppera anteckningar eller kontaktinformation och därmed att få en överblick över gemensamma poster, lägesrapporter m.fl.

En riktigt läckerbit är att man kan på resande fot spela in röstmeddelanden (i programmet på sin smartphone) precis som på den klassiska diktafonen och lyssna på dem när det behövs eller när man är tillbaka på kontoret. På din smartphone/tablett du kan göra dina mappar tillgängliga ‘off-line’ och spara några slant på telefonräkningen eller om du är i Norrland och inte har täckning – aprilskämt ni vet :).

Programmet är dock inte optimalt i fall man vill ladda upp många och stora bilder; här även den betalda versionen (till en kostnad för nuvarande på 40€/år) ger dig ’enbart’ 1 GB uppladdningstrafik per månad.

Har du egna erfarenheter av liknande program dela gärna med dig av dem så vi alla, med inte så stora ekonomiska förutsättningar, kan dra nytta av.

Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter, anknyt dig till mina kretsar på Google+  och till mitt kontaktnät på LinkedIn.

