Myntet har 2 sidor – Tänk positivt!

Myntet har 2 sidor  Att prata om problem, och det förekommer tyvärr dagligen, leder till en stor belastning på oss själva. Man borde försöka att lätta på ’bördan’ och ta en maximalt positiv inställning istället. Det känns mycket bättre om man lyckas att se på problemen (här faller jag själv i problemfällan) som en källa för nya möjligheter. Vi glömmer ofta att myntet har 2 sidor eller enklare uttryckt kan vi alltid argumentera åt bägge hållen. Tänk på vilka utmaningar en svår situation (eller problem om du föredra detta ord) kan erbjuda. Låt oss ta ett exempel. Det är inte sällan att man i förhandlingsprocessen hör ett argument av typen ”Jag vill ha den bästa kvalitén till det lägsta priset”. Ofta är ett sådant påstående en indikation på att det är endast priset som styr köpbeslutet och det är tyvärr inte så mycket som man kan göra verkar det som ia.f. Jag vågar påstå att det ändå finns rum att uppnå ett bra deal om du är en duktig (och jag tror att du är det) förhandlare. Det handlar om att ändra din attityd. Jag skulle använda mig av ett motargument och vända på frågan, d.v.s. att ser på myntets andra sida.

”Vill du inte få den bästa kvalitén för dina pengar?” och ett par 2-3 följdfrågor är ett bra sätt att förstå vad som är viktigast för dina kunder. Din motivation är så klart att hjälpa dina kunder och i slutändan att rå affären i hamn. Fast jag skulle rekommendera att detta inte ske till varje pris. Om du har detta som inre motivation och inte bara som ett mål då kommer din prestation att vara på topp och du hamnar säkert bland de 20% framgångsrika rådgivare/säljare.

Du har säkert dina egna exempel. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter , anknyt dig till mina kretsar på Google+  eller till mitt kontaktnät på LinkedIn.

