Jag såg nyligen filmen ’Seven’ (från 1995) med Brad Pitt och Morgan Freeman och den fick mig att tänka på kopplingen till marknadsföring och marknadskommunikation. Jag hittade också en artikel skriven av Bob Leonard som stöd till mina funderingar. Den originalartikeln (på engelska) kan du läsa på Bobs blogg .

När man tänker närmare förekommer ofta dessa synder (eller svagheter om du föredrar ett mer neutralt ord), eller vissa av dem, på varje marknadsavdelning. Och det vill ingen ha så klart. Vad kan vi göra för att undvika eller minimera förekomsten av liknande svagheter och för att bli ännu bättre i vår strävan efter en framgångsrik marknadsföring och kommunikation, intern och gentemot våra kunder? Det enklaste svaret är: försök att undvika dem. Här tipsar jag om hur du kan går till väga.

Att vara uppfinningsrik och kreativ. Varje gång du planerar/startar en ny marknadsföringskampanj betrakta den som en helt ny, utav nya förutsättningar. Det är viktigt eftersom just förutsättningarna idag ändras ständigt och nu mer än någonsin kan vi säga ”Panta rei” (latinska för ’allt flyter’). Precis som Herakleitos sade vi kan inte bada 2 gånger i samma flod.

Konkurrenter. Du är inte ensam även på en väldigt nischad marknad. Våga vara annorlunda; att bara försöka härma något intressant ide kan inte leda särskilt långt.

Riktiga kunder/prospekts. Det är alltid smickrande med många ’likes’ eller ’+1’ men  det är de kunderna ock dina prospekts du borde tänka på i första hand. Rikta din kommunikation och marknadsföring till dem.

Låt inte ekonomin skinna iväg. Överväga noga resultat vs kostnader för din kampanj. Du vill inte hälla vattnet i sanden utan i vattenkvarnen eller hur?

Var noggrann. Trots att det kan vara lockande att samarbeta med alla som visar intresse borde vi göra våra kloka val av partners. Det är ditt namn och varumärken som står på spel.

Tålamod. Utforma dina budskap på bästa sätt; din kampanj är inte bara för stunden – undvika till varje pris spamming. Detta kan vara förödande även för den bäst planerade kampanj.

Var ödmjuk. Låt inte belöningen vara din främsta driv. En välgjort arbete och därmed goda resultat uppskattas alltid i olika form. Dina fina insatser kommer först och därefter följer uppskattningen. Det förekommer tyvärr feltolkningar i frågan men min djupa övertygelse är att själva belöningen är inte målet.

– – – – – – – – – – – – – – – –

Om du tycker om inlägget och problemställningen i det vore jag tacksam för dina kommentarer. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter, anknyt dig till mina kretsar på Google+  eller till mitt kontaktnät på LinkedIn.

