Det här inlägget tillägnas min pappa som skulle ha fyllt år idag. R.I.P.

Some people think that if they change the names of things, the things themselves will have changed, too.” (David Mckay).

Det är fel, fel och fel igen. Jag pratade flera gånger innan om vikten att försäljningsavdelningen på ett företag borde rikta sig helt och hållet mot att hjälpa kunderna i deras affärsutveckling. Dock hamnar ofta goda idéer på fel spår och vi tenderar att hänga med trenderna och klä gamla skyltdockor i nya kläder. Det är bra med nya snygga kläder så klart men om det är samma ’gamla’ dockor är det ytterst tveksamt att man (läs företagen/kunderna/samarbetspartners mfl.) kommer att lägga märke till eller stannar framför ett sådant skyltfönster. Vi måste ändra attityd och därmed vår marknadsarsenal. För att kunna överleva på dagens marknad och uppnår en organisk tillväxt borde företagen göra (drastiska) ändringar i sin marknadsstrategi – från att vara produktorienterat ska man nu för tiden vända om riktning och bli kundfokuserat, d.v.s att genomgå ett slags metamorfos. Vi ska hjälpa våra kunder och samarbetspartners att hitta och utveckla nya affärsmöjligheter, penetrera nya marknader, hantera förändringar mm. Vi ska med andra ord sitta på samma sida bordet och inte på 2 olika sidor.

Som Sean McPheat uttryckte det ” When someone allows you to bear his burdens you have found deep friendship”. Denna vänskap och förtroende är grundstenarna i långvariga och stabila relationer mellan ditt företag och dina drömkunder. Precis som du vattnar regelbundet dina krukväxter för att de ska överleva och växa ska du sköta dina relationer med dina kunder. Då kommer vänskapens trä att växa och djuprota sig.

  1. Vad gör jag/mitt företag för våra kunder?
  2. Kan vi hjälpa kunderna (nuvarande och potentiella) att öka sin produktionseffektivitet?
  3. Kan mina kunder göra besparingar utan att hela kedjan bli lidande?
  4. Kan vi förbättra våra kunders relationer gentemot deras egna kunder?

Om du tycker om inlägget och problemställningen i det vore jag tacksam för dina kommentarer. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter, anknyt dig till mina kretsar på Google+ eller till mitt kontaktnät på LinkedIn.