Jag får ofta en återkommande fråga “Hur kan min kommunikation med mina kunder bli bättre?”. Som vanligt finns det ettusen och en svar på denna fråga men det är inte min tanke att hålla långa och trista föreläsningar. Det finns gott om utmärkta skrivarkurser och hela utbildningar i ämnet. Vad jag vill göra istället ät att tipsa om några enkla ’regler’ som jag tycker är grunden till en bra omställning av en skriftlig kommunikation. Speciellt om du inte har resurserna och pengarna för att outsourca dessa uppgifter, alternativt att anställa en extra person, kan du åtminstone förbättra ditt eget sätt att skriva och kommunicera och att få fram ditt budskap. Med tanke på hur vi människor brukar resonera och hur vi ”skannar” informationsflödet vill jag påstå att en säker väg att gå är att tänka och skriva på ett mer aktivt sätt.

  1. TV-intervju mallen. Försök att uttrycka dig kortfattat. Tänk att du ger en TV- intervju där du på 30s måste få ut ditt budskap till omvärlden. I en alltför stort informationsflöde hoppar vi över långa skrivelser.
  2. ”Catchy” rubriker. Bläddra genom dagstidningarna och kvällspressen och du kommer att förstå poängen med relevanta rubriker som säljer.
  3. Håll dig till nuet. Ditt budskap blir starkare om du skriver t.ex. om vad det är som händer idag och nu istället för att prata om vad det kommer komma.
  4. Problemlösning. Texten borde handla om vilken nytta kunden kan ha av din produkt/tjänst och inte om hur bra produkten/tjänsten är.  Alla företag strävar efter högkvalitativa produkter så klart men i slutändan det är kunden som ska använda dem.
  5. Verben regerar. När du beskriver din produkt är verbet den grammatiska formen som har störst inflytande på läsaren. Använd därför verben som dragplåster i ditt budskap.
  6. Referensen övertygar. Vi köper gärna saker på rekommendationer. ”Word of mouth” argumenten väger tyngst när vi ska välja en produkt eller ett brand (varumärke). Använd dig i din skriftliga (och i all annan för den delen) kommunikation av ”cases”. Men gör det kort (se punkt 1).

Om du tycker om inlägget (eller inte gör det) vore jag tacksam för dina kommentarer. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter, anknyt dig till mina kretsar på Google+   eller till mitt kontaktnät på LinkedIn.

