Oavsett hur mycket man anstränger sig, även om du är en av de mest passionerade och det tror jag du är, händer det då och då att en affär inte går i lås. Det är ingen rolig situation men det inte heller är en riktig katastrof. Att göra misstag är en del av utvecklingsprocessen. Det viktigaste är att man lär sig ut av sina misstag. Det är t.o.m. så att vi faktiskt lär oss mer av våra misstag än av våra framgångar trots att den idén är lite svår att smälta på en gång.

Jag läste en gång en citat av Henry Ford som sade att ”Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently.” Så enkelt och så sant. Här skulle jag vilja lägga till några funderingar. Först och främst borde du göra en analys av resultatet och försöka att besvara bl.a.  de följande frågorna.

  1. Fick jag (med mina frågor) all information jag behövde för att hjälpa min kund?
  2. Hur förankrade jag lösningen till kundens problem?
  3. Vilka motargument hade kunden och hur jag bemött dem?
  4. Vilka frågor fick jag och hur jag svarade?
  5. Hur vet jag att mitt förslag gick fram?

Att sätta dig ner med papper och penna och besvara dessa frågor (och andra kringliggande) kan ge dig bra styrmedel om hur du kan förberedda dig inför nästa affär samt att förstärka din långsiktiga relation till din kund. Som jag påpekade i ett tidigare inlägg om motivation är en oavslutad affär inte lika katastrofalt som en förlorad kund. Det är kundrelationen som står på spel och den får du inte slarva med. Du har många olika verktyg för att behålla din kund och utveckla era affärsrelationer. Redan i dag är vad vi kallar för ’educational marketing’ troligen det starkaste. Mer om detta kommer i ett senare inlägg. Missa inte det!

Om du tycker om inlägget och problemställningen i det vore jag tacksam för dina kommentarer. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter eller anknyt dig till mitt kontaktnät på LinkedIn.

