Vi som marknadsförare ställer oss den eviga frågan om vilka marknadsföringskanaler som är bäst för B2B – vilka genererar flest ’leads’ och har störst ROI? Svaret är enkelt. Det finns ingen enhetlig mall utan allt bestäms på ”case-to-case” basis. De nya sociala medierna är utan tvekan lockande dock vi får absolut inte glömma de klassiska välbeprövade verktygen heller. Enligt en färsk undersökning gjord av CSO Insights ser listan över de topp 5 kanalerna så här ut:

  1. Email Marketing (61.5%)
  2. Live Events/Tradeshows (45%)
  3. Web Site Registration (32.6%)
  4. Webinars (31.1%)
  5. Telemarketing (28.5%)

Källa: http://topsalesworld.com/

Listan ska dock tas med en nypa salt och kommer troligen att ser annorlunda ut beroende på bransch, marknad och andra faktorer. Det som är säkert däremot är att vi måste anpassa vår strategi och marknadsföring enligt de olika kundsegment och vad som gäller just nu i den respektive bransch. Vanligen använder vi oss av olika marknadsmixar därför det är ytterst viktigt att vi håller oss konsekventa vad det beträffar innehåll och marknadskommunikation för att rätt budskap ska  komma fram till våra kunder.

Trots att de sociala medierna hamnar utanför topplistan presenterad här ovan ökar deras roll i B2B marknadsföringen. Mer om detta pratade jag i inlägget om sociala medier. Vi bör  betrakta den digitala sfären varken som främmande eller som 100% ersättning av alla fysiska verktyg och kanaler utan vi ska vara mer öppna för nya vägar. Här handlar det om maximalt flexibilitet och innovation. I och med att vi satsar mer på öppen dialog med våra kunder och samarbetspartners är de sociala medierna det rätta forumet för ökade marknadsföringsinsatser. Det bästa citatet jag hittat i ämnet är av Sandy Carter på IBM som säger att vi behöver flytta från “Social Media to Social Business.” Och det tycker jag säger en hel del om hur vi kan använda oss av de sociala medierna i B2B marknadsföringen. Dessutom finns numera alla förutsättningar att ta marknadsföringen och hela företagandet till nästa nivå där vi satsar mer på den sociala biten av vårt förhållande gentemot våra kunder och samarbetspartners eller med andra ord till ett socialt företagande. Det gäller även (i många branscher i alla fall) att ändra företagskulturen därför att ett sådant steg förutsätter att alla på företaget är med i processen. Mer ingående diskussion kring detta kommer i ett separat inlägg.

  1. Vilka är dina favoritkanaler för B2B marknadsföring?
  2. Har du råd att förkasta de nya trenderna som helt olämpliga för dina produkter/tjänster?
  3. Är du beredd på att ägna mer tid och resurser även om ROI är lite svårt ibland att mäta i konkreta tal?
  4. Tycker du att idén om att hela företagets verksamhet ska vara mer socialt strider mot policyn, som många företag har, om skyddad spetskompetens mm?

Om du tycker om inlägget och problemställningen i det vore jag tacksam för dina kommentarer. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter, anknyt dig till mina kretsar på Google+  eller till mitt kontaktnät på LinkedIn.

 

Annonser