Hur kan du fasa ut dina konkurrenter? Jo, i och med att flyta fokus från pris till kostnader och mervärde #ROI #problemlösning #kundnöjdhet.

När du försöker att sälja dina produkter/tjänster har du vanligen konkurrenter på marknaden. Ni tävlar i stort sätt om samma kunder. Oftast är priset det avgörande säljargument. Men det inte är det enda som du kan använda dig av. Att konkurrera med lägre priser är en gammal knep som alla tillämpar men samtidigt du vill inte sälja dina varor/tjänster till underpris. Då borde du överväga att använda andra argument, t.ex. kostnader och mervärde för dina kunder. Detta är enkelt att säga och mycket svårare att genomföra på ett framgångsrikt sätt. Det kräver extra fokus på din kunds verksamhet – allt från att sätta dig i kundens problem till att erbjuda kostnadseffektiva lösningar. Här skulle jag tippsa om att istället för pris att koncentrera dig på kostnaderna för dina kunder – ROI (return of investment) och vilken eller vilka mervärden just din produkt skapar för dina drömkunder. Det här är lite som att vandra uppförsbacke och kräver grundligt förarbete. Det krävs större skicklighet att kunna övertyga dina kunder om fördelarna med mervärde än ett lägre pris men de som lyckas med detta hamnar i skaran av toppsäljare, de som bidrar till affärsutveckling för både det egna företaget och kunderna.

  1. Är verkligen endast priset som avgör inköpsbeslutet?
  2. Är du en pris-säljare eller en kostnad-säljare?
  3. Vilka kunskaper behöver man besitta för att kunna argumentera om kostnad/mervärden?

Frågorna här är bara en utgångspunkt och du själv kan skriva ned en lång lista. Hur som helst hoppas jag att har lyckats med att väcka din nyfikenhet och föra dig på nya tankebanor i den spännande labyrinten av komplex försäljning.

Om du tycker om detta inlägg vore jag tacksam för dina kommentarer. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter eller anknyt dig till mitt kontaktnät på LinkedIn.

Annonser