Som vanligt finns det många och olika sätt att förbättra din marknadsföring. Numera vid sidan om de traditionella marknadsföringskanalerna finns det sociala medier och de ökar i sin popularitet. För inte länge sedan hade jag en diskussion med en bekant om vilka kanaler är de bästa för marknadsföring av produkter till veterinärer och hundägare. Han uttryckte åsikten att i B2B marknadsföringen tänker man traditionellt och användningen av sociala medier är inte något att ha. Jag är av en annan åsikt och håller absolut inte med detta påstående. Även om i vissa branscher nyheterna välkomnas med en vis fördröjning de (läs ’sociala medier’) kommer ta fäste i alla fall. Då handlar det om att vara ute i god tid och vara välrustad för de nya trenderna. Här kommer några (dock inte de enda) tips om hur vi kan förbättra vår B2B marknadsstrategi med hjälp av Facebook, Twitter och LinkedIn. Det är en bra idé att vara med även på Google+ trots att i skrivande stund finns det inte möjlighet för företagssidor men detta kommer komma inom kort skulle jag tro. Jag försöker inte att främja Googles tjänster utan tänker jag i första hand på att många sökningar i dag är baserade just på Google. Hur det kommer att se ut i de sociala medierna framöver är ganska svårt at förutse men i dagsläget finns det ett antal bra tips till hands. Listan är långtifrån fullständig och min tanke är att detta är enbart en utgångspunkt för vidare utveckling och diversifiering av marknadsföringsarsenalen.

  1. Etablera din identitet

Du och ditt företag bör skapa en Facebook sida, Twitter och LinkedIn konton till att börja med. Man borde lägga lite extra krut på att utforma innehållet i dessa sidor. Försök att vara konsekvent i information d.v.s. håll informationen enhetligt på alla sociala kanaler så att man direkt kan associera informationen med ditt företag och dina produkter/tjänster. Här är det viktigt att också alla på företaget känner till online aktiviteterna och bidrar med eget engagemang.

  1. Var personligt och dig själv

De sociala medierna är ju just ’sociala’. Tänk dig att vara på ett party med många okända människor i samma lokal. Du vill, eller de flesta av oss i alla fall, umgås med så många personer som möjligt. Att vara på det digitala sociala nätet är ungefär samma sak. Här gäller det i första hand att ge och dela med dig av dig själv. Vi umgås gärna med riktiga människor och inte med robotar eller hur? Var dig själv på nätet precis som du beter dig på en party med dina kompisar.

  1. Lyssna aktivt på trenderna (SEO mm)

Det bästa sättet att bygga ett brus kring dina produkter/tjänster är att själv följa olika trådar (’hot topics’) på nätet och hålla dig i framkanten. Försök att identifiera trenderna och anpassa ditt budskap (SEO mm)

  1. Riktad dialog

Hitta de mest inflytelserika tonsättarna inom din bransch och kontakta de personligt. Bygg upp din trovärdighet.

  1. Effektivisera online marketing med offline aktiviteter

Jag förespråkar inte om att man ska kasta sig helt och hållet i de sociala medierna och glömma bort de välbeprövade klassiska metoder för marknadsföring. Det är ofta svårt att förstå hur stort brus på nätet kan din offline marknadsföringsverksamhet skapa. Att ge bort små presenter eller gratulera personligt dina kunder (till födelsedagar, framgångar bl.a.) leder ofta till ’gratis’ online branding som du annars svårt skulle kunna uppnå – eller inte på så kort tid i alla fall.

  1. Engagera dig

Att bygga din digitala image och ditt varumärke är en lång process och kräver tålamod och engagemang. I inläggen ’Säljtips nr.2 & 3’ pratade vi om vikten att vara öppen och bjuda på dig själv i din kommunikation. Ledstjärnan här är: dialog istället för monolog.

  1. Videosnuttar

Vi människor lägger lätt märke till visuella effekter och de stannar längst kvar i vår undermedvetna. Så tänk på att skapa en video. Det behövs inte att man investerar stora pengar i dyr utrustning. Med dagens teknik även en smartphone kan göra jobbet. Tänk bara på att lite humor i din videosnutt kan göra susen!

  1. Relationsbyggande

Det här är i nära samband med punkt 6 (ovan) och troligen den starkaste grundsten i din marknadsföring och varumärkesbyggande. En lyckad digital närvaro i de sociala medierna handlar först och främst om att bygga trovärdighet. Jag tänker inte ’upptäcka hjulet’ på nytt utan tar upp denna punkt som en viktig post i tipslistan.

  1. Kunden i centrum

Fokusera dig på kundens behov och hur du kan leverera lösningar. Det handlar om allt från att vara välpåläst i kundens verksamhet till att känna till i detalj dina konkurrenters produkter/tjänster. Läs mer i ämnet i inlägget Säljtips nr.3 / Problemlösning.

  1. Var öppen och ärlig

B2B marketers borde omvärdera sina strategier och anpassa dem till förändringarna i den socialsfären. Vi kan inte bortse oss från det ändrade beteendemönster som framtvingats av den utbredda användningen av sociala nätverk och vår närvaro i dem. För B2B företagen handlar sociala medier om interaktion med kunderna och att dela med sig av kunskapen. Malin Sjöman tar upp intressanta argument och pratar i sitt inlägg bl.a. om öppenhet och dialog i B2B-företagens webbstrategier.

  1. Tackbrev

Det är utan tvekan en del av ditt engagemang på nätet att tacka dina kunder för varje inlägg, kommentar. Det gör en väsentlig skillnad att visa din respekt för alla kontakter och folk som följer dig (eller ditt företag). Detta stärker din sociala närvaro på nätet och bidrar till ytterligare etablering av ditt varumärke och din trovärdighet.

Listan kan vara mycket längre än så men jag tror att som en utgångspunkt borde detta räcka.

  1. Varför är många B2B företag ovilliga för en breddare närvaro i det sociala nätverket?
  2. Finns det kulturella hinder för en större aktivitet?
  3. Vilket socialnätverk fungerar som bäst för ditt företag?

När jag tänker tillbaka på min diskussion med min bekant om sociala medier i B2B-marknadsföringen kommer jag att minnas att vi inte får vara rädda för nya kommunikationsvägar och borde våga testa oss fram. Ingen är försäkrad mot eventuella misstag men om man lär sig av sina och andras misstag kommer man att nå sina mål och sitt företags ambitioner på den inhemska och den globala marknaden.

Om du tycker om detta inlägg vore jag tacksam för dina kommentarer. Lämna gärna kommentarer här nedan, följ mig på Twitter  , anknyt dig till mina kretsar på Google+  eller till mitt kontaktnät på LinkedIn .

Annonser