Försöker du att övertyga dina kunder om hur bra produkter/tjänster du och ditt företag erbjuder? Och du jobbar riktigt hårt med att vässa dina säljargument och framställa fina PowerPoint presentationer. Du är inte ensam om detta utan många faller i samma fallgrop. Det är dags att överväga din försäljnings- och marknadsstrategi och styra dina krafter åt lite annorlunda håll. Vad är det egentligen som styr din kund mot eventuella köp? Är det din produkt eller produktens unika ’features’? Det kan vara det i 1 av, på sin höjd, 100 fall men långt ifrån alla fall; långt ifrån de flesta fall skulle jag våga påstå. Det som driver dina kunder är problemen. Jag ska försöka förklara min mening. Låt oss sätta oss i kundens sits. Jag har problem och hur kan jag lösa det? Detta är den STORA frågan och drivkraften till alla handlingar. Om du håller med mig så kommer du att tänka över allt annan frågeställning och ställa dig följande fråga istället: ”Hur kan jag hjälpa min kund med att lösa problemet?”. Och just denna fråga måste, och jag menar det verkligen MÅSTE vara din utgångspunkt för att kunna på sikt lägga en framgångsrik försäljningsstrategi. Du måste agera som problemlösare och dessutom en effektiv sådan. Till att börja med måste man göra sin research i verksamheten och identifiera kundens problem. Om du lyckas med det har du kommit fram till den rätta dörren och då, och endast då, kan du se om du kan öppna denna dörr. Så klart att du kan men det krävs rätt nyckel också eller hur? Vi kommer att prata mer om nyckeln i senare inlägg. Jag skulle föreslå att du försöker svara på frågorna här nedan – skriv gärna ner dina svar för att kunna löpande komplettera dem och få en helhets bild över din kunds behov/problem.

Vad har min kund för problem?

Kan jag (mitt företag) hjälpa till med lösningen?

Kan jag tipsa om någon annan om vi inte har ’nycklarna’ hemma?

Även om du inte kan erbjuda lösningen själv försök att agera rådgivare för din kund. Denne kommer att vara tacksam för din öppenhet och din starka vilja att vara behjälplig.

Vilka fördelar ser du med att agera som problemlösare? Skriv gärna dina kommentarer här. Vi alla vinner på att dela med oss av bra exempel och erfarenheter så var öppen även i denna fråga. Lämna gärna dina kommentarer här nedan, följ mig på Twitter eller anknyt dig till mitt kontaktnät på LinkedIn.

