Var öppet i din kommunikation! Ofta försöker vi att ha ett personligt-JAG och ett business-JAG. Jag tycker dock att den tiden är förbi för länge sedan. Numera när vi vill kommunicera och här menar jag inte 1-vägskommunikation utan riktig kommunikation, dialog, måste vi vara öppna. Vi måste helt enkelt vara vänner. Annars kommer ingen att vilja prata med en ‘robot’, eller hur? Jag tror inte att man behöver skriva hela romaner för att förklara det enkla faktum att det ligger i den mänskliga naturen att vi gärna kommunicerar med någon som vi har förtroende för. Och hur skapar man förtroendet? Jo, med bl.a. eller snarare i första hand med öppenhet och ärlighet. Det är vad vi alla uppskattar mest när vi umgås med varandra eller försöker att göra affärer. Kan du tänka dig att köpa något från en person som du inte har förtroende för? Det kan fungera första gången men det håller absolut inte i längden. Och det är just de långvariga relationerna som är intressantaste och mest givande för ALLA parter. Vi borde ägna mer tid åt att bygga relationer med våra kunder och samarbetspartners och t.o.m. ‘glömma’, till en början i alla fall, och stoppa försäljningsargumenterna i innefickan.

Hur pratar du med dina kunder?

Är du rädd för att ställa frågor?

Tycker du att det är slöseri med tid (din och dina kunders) att prata om annat än business?

Det vore kul att få höra dina kommentarer kring de här och andra, så klart, frågor som rör en bra 2-vägskommunikation.

